Ikke alle samer er nomadiserende
Det kan være vanskelig å skille ulike samiske befolkningsgrupper fra hverandre. Forhold har endret seg over tid, og de ulike gruppene har blandet seg med hverandre og det øvrige samfunnet, og skapt nye levemåter
Mens flere samer, avhengig av levemåte og levebrød, har vært nomadiske, finnes det flere eksempler på mer fastboende samer, og samer som har hatt andre innkomstkilder enn jakt, fiske og reindrift. Tidligere kunne for eksempel samer som hadde vært tilknyttet reindriften, men som på grunn av alder eller sykdom ikke lenger klarte å ta del av den nomadiske livsstilen, slå seg ned og livnære seg som tjenestefolk hos fastboende. Andre slo seg, av ulike årsaker, ned som nybyggere. Mange produserte også håndverk for salg, og skaffet seg en inntekt på den måten.
Sockenlappen utførte oppgaver som ingen andre ville befatte seg med
Fra begynnelsen av 1700-tallet dukket begrepet sockenlapp opp som yrkestittel i enkelte deler av Sverige. Sockenlappen var en fastboende same, ansatt av et sokn for å utføre ulike arbeidsoppgaver. Ofte ble sockenlappen satt til å avlive og flå hunder og hester, og annet som folk oftest ikke ville ta del av. Sockenlappen kunne også bli satt til å holde rovdyr borte fra bygdene, og ofte var sockenlapper kjent som gode håndverkere, som blant annet sørget for at bøndene hadde tilgang til korger og tau. Sockenlapper var virksomme fram mot slutten av 1800-tallet. I forbindelse med de store samfunnsendringene som ble innledet i og med industrialiseringen, opphørte behovet av deres tjenester.
I dag er den samiske befolkningen spredd også langt utenfor Saepmie
Samer lever i dag oftest slik som den øvrige befolkningen gjør. De har samme utdannelser og jobber, og samme tilgang til hus, biler og moderne teknikk. Den samiske befolkningen, som under så lang tid har bodd side om side med den øvrige, har blitt mer og mer assimilert i storsamfunnet. Veldig mange samer bor i dag i byer som Oslo og Stockholm, eller andre steder rundt omkring i verden. Til tross for at de befinner seg langt bort fra Saepmie har flere likevel klart å beholde sin samiske identitet og visse kulturelle uttrykk.