Hornhaug, hornsamling, horngjemme, tjåerviehåajje, tjåervietjåanghkoe, tjåervievåarhkoe 

Hornsamlinger ligger ofte i tilknytning til boplasser. Vi snakker ofte om reinhorn, selv om det er mer korrekt å bruke benevnelsen gevir, fordi reinen hvert år utvikler og feller geviret.

Det er som regel reinhorn som er samlet sammen i hauger etter slakt, og fellhorn som man har samlet. Noen ganger kan hornsamlinger også være offerplasser.  Samlingene kan være av betydelig størrelse. Håndteringen av reinsdyras horn, og bein har skjedd med respekt for dyret. I samisk historie er geviret en metafor for noe som gjenfødes hver år, og dør. Reinens horn har vært en forbindelse mellom livet og døden. Horn har den grunnen også blitt plassert i flere graver som en slags hjelp for at den døde skal finne riktig vei.  

 

Baalka er utviklet gjennom Interregprosjektene Beavnardahke og Sámis on the Coast – Beavnardahke II, to prosjekt av Gaaltije – sydsamiskt kulturcenter i Östersund og Saemien Sijte – sørsamisk museum og kultursenter i Snåsa. Prosjektene er finansiert av Interreg Nord, Saemiedigkie, Länsstyrelsen Västernorrland, Länsstyrelsen Jämtlands län, Kulturrådet og Trøndelag Fylkeskommune.

 

  • Logotype in footer
  • Logotype in footer
  • Logotype in footer
  • Logotype in footer
  • Logotype in footer
  • Logotype in footer
  • Logotype in footer
  • Logotype in footer
  • Logotype in footer
  • Logotype in footer
Logotype in footer
Logotype in footer