Hero image
Helleristningen av bjørnen ved Bøla er plassert i fossen. Det er vanlig at helleristninger ligger i nærhet til vann. Foto Erik Norberg

Bergkunst kommuniserer tanker og ideer

Bergkunst er et globalt fenomen som kommuniserer tanker og ideer. Det er bilder risset inn og malt på stein og bergheller. I Skandinavia er bergkunsten delt inn i en eldre og yngre periode.

Den eldre bergkunsten er vanligvis kalt jeger- og fangstfolkets bergkunst. De fleste ble laget for 4000 – 6000 år siden, men yngre bergkunst finnes også. Hovedsakelig består avbilningene av ville dyr rein, elg, bjørn, fisk og marine pattedyr. Noen mennesker eller menneskelignende figurer forekommer også ofte opp i en slags jaktscener, eller i et samspill med dyrene.

Den yngre bergkunsten forekommer først og fremst i Sør-Skandinavia, men finnes også i Trøndelag. Den oppkom hovedsakelig under bronsealderen, det vil si for 3800 – 2500 år siden. Avbildningene skildrer til stor del jordbruksaktiviteter som pløying av jorden, hester, okser, båter og krigere med sverd, spyd, skjold og økser som noen ganger slåss og deltar i stridigheter.

Senere helleristninger forekommer også, men ikke i samme grad. Noen av de yngste kjente helleristningene finnes i Saepmie, i Padjelanta i Jokkmokk kommune, og oppsto under middelalderen og inn mot nyere tid.

Bergkunsten finnes på spesielle steder i landskapet 

Bergkunst anses å befinne seg på spesielle steder i landskapet. En vanlig observasjon er at helleristninger er i nærhet til vann, men dette er langt ifra alltid tilfelle. Av oss samer er vann er tradisjonelt sett på som det emnet som gir mest kraft og livslyst. Det finnes mange historier om offer til fosser etter vellykkede jakter. Ofte har da en del av et jaktbytte blitt ofret til fossen for at dyret skulle gjenoppstå og deretter la seg bli jaktet på igjen. Horn, mat, tobakk og annet kunne bli ofret med samme formål. Blant våre samiske tradisjonsbærere er det fortsatt kjent hvorfor akkurat fosser er det riktige stedet for offer. Hellebilder påtreffes ofte på det som antas å ha vært viktige ferdselsveier. Mange ganger virker det som at disse stedene har vært viktige for både mennesker og dyr, under det tidspunktet inrissingene eller maleriene fant sted.

Hvorfor sluttet folk med bergkunst? 

Hvorfor jegere og samlere sluttet å risse inn og skildre sin bildeverden på Skandinavias steinheller, er et tema som er lite undersøkt. Hva skjedde egentlig etterpå? Etterkommerne til de som utførte kunsten forble i området. Det gjorde også de andre menneskene som levde av jordbruk og husdyrhold. Var det ikke lenger nødvendig for jegere og fangstmenn å manifestere sin tilstedeværelse med hjelp av denne type bildekunst? Eller ble bildene, av ukjent grunn, flyttet til steder som hadde vært i bruk tidligere, eller som var helt nye? Vi vet faktisk ikke når, og heller ikke sikkert, om stedene med bergkunsten ble glemt. Kystlandskapet endret seg over tid på grunn av landhevingen og havnet dermed lenger bort fra vannet. Noen av stedene ble sikkert glemt bort under tidens gang, men kanskje ikke alle. 

Der lyden fra fossen er som sterkest, oppfattes det som at nærheten eller kraften av Tjatseolmai, vannets hersker, også er som størst. Der er kommunikasjon med disse vesener som lettest å oppnå.  
Muntlig informasjon av Albert Jåma, Kolvereid

Baalka er utviklet gjennom Interregprosjektene Beavnardahke og Sámis on the Coast – Beavnardahke II, to prosjekt av Gaaltije – sydsamiskt kulturcenter i Östersund og Saemien Sijte – sørsamisk museum og kultursenter i Snåsa. Prosjektene er finansiert av Interreg Nord, Saemiedigkie, Länsstyrelsen Västernorrland, Länsstyrelsen Jämtlands län, Kulturrådet og Trøndelag Fylkeskommune.

 

  • Logotype in footer
  • Logotype in footer
  • Logotype in footer
  • Logotype in footer
  • Logotype in footer
  • Logotype in footer
  • Logotype in footer
  • Logotype in footer
  • Logotype in footer
  • Logotype in footer
Logotype in footer
Logotype in footer